PKM Gliwice zamawia dziesięć nowych autobusów elektrycznych
Jak wskazano w informacji magistratu, PKM Gliwice ogłosiło przetarg na zakup 10 nowych zeroemisyjnych pojazdów komunikacji miejskiej z początkiem lipca. „Jeśli pozyskanie zewnętrznych środków i rozstrzygnięcie przetargu pójdą zgodnie z planem, nowe pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gliwic w IV kwartale 2025 r.” - zaznaczono.
Nowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, elektroniczne kasowniki biletów oraz urządzenia poboru opłat systemu „Transport GZM”, tablice informacyjne, automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru, cyfrowy monitoring, system liczenia pasażerów czy system kontroli trzeźwości. Mają obsługiwać linie Zarządu Transportu Metropolitalnego 202, 187, 287 i M100.
W głównym przetargu gliwicki PKM zakładał zakup siedmiu autobusów przegubowych o długości nadwozia ok. 18 m (o mocy napędu 240 kW) raz trzech o długości ok. 12 m (o mocy napędu 160 kW) z napędem elektrycznym, a także jednej nowej mobilnej elektrycznej ładowarki o mocy min. 40 kW do ładowania magazynów energii ww. pojazdów na terenie stacji obsługi pojazdów.
Pojazdy mają być dostosowane do ładowania w systemie Plug-in (przy wymaganej nominalnej mocy ładowania od 40 kW do 120 kW), a także do szybkiego ładowania systemem pantografowym (opuszczanym pantografem, umieszczonym na maszcie stacji ładowania, z wymaganą nominalną mocą ładowania w zakresie od 190 kW do 400 kW).
W przetargu - z pierwotnym terminem składania ofert 19 sierpnia br. - kryterium kosztowe (cena) będzie ważyło w 50 proc. w ocenie ofert. Pozostałe kryteria obejmują ocenę techniczną (20 proc.), ekologię (15 proc.), warunki gwarancji i serwisu (10 proc.) oraz ceny wybranych części zamiennych (5 proc.).
W drugim przetargu, również z datą składania ofert 19 sierpnia, PKM zamawia pięć ładowarek pantografowych o mocy min. 200 kW każda, które pojawią się w czterech punktach: dwie w Centrum Przesiadkowym w centrum Gliwic i po jednej w Centrum Przesiadkowym w Sośnicowicach oraz na przystankach Obrońców Pokoju i Brzezinka Nobla.
„Zmierzamy do ograniczenia negatywnego wpływu transportu zbiorowego na środowisko. Dlatego w najbliższych latach będziemy nadal – w ramach możliwości finansowych – sukcesywnie wymieniać tabor oraz modernizować infrastrukturę, aby spełniały one wymogi ustawy o elektromobilności” - powiedziała, cytowana w informacji miasta, prezes spółki PKM Gliwice Mirella Musiolik, która pod koniec czerwca br. zastąpiła piastującego to stanowisko przez ostatnich 27 lat Henryka Szarego.
Pod koniec ub. roku gliwickie PKM otrzymało osiem nowych autobusów elektrycznych - zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Zakup ogółem 32 takich wozów dla GZM wsparły unijne i krajowe dotacje z programu Gepard II. (PAP)
mtb/ mmu/